על הסדנאות לכתיבה אקדמית

לשם מה דרושות סדנאות?

כתיבה של טקסט אקדמי (הצעת מחקר, סמינר, תזה, דוקטורט, מאמר, דו”ח מחקר) כוללת שני רבדים: התוכן עצמו – שתלוי בדיסציפלינה שלכם ובנושא המחקר שבחרתם, ובזה אתם מומחים; וארגונו של החומר כטקסט נעים לקריאה – שאת זה לומדים פחות.
אף שבכל החוגים באוניברסיטאות ובמכללות יש קורס לכתיבה אקדמית, שמקנה את היסודות ההכרחיים לחשיבה ולשפה האקדמית, רבים מרגישים צורך בהנחיה נוספת. מבחר הסדנאות לחוקרים ולכותבים אקדמיים המוצגות כאן נועד לפרק את המאמר האקדמי לרכיביו ולדון לעומק בכל חלק וחלק: מה מאפיין אותו מבחינת כתיבה? מה מטרתו? אילו אתגרים הוא מעמיד? ואיך היכרות עם מאפיינים אלה יכולה לייעל את התהליך כולו.
הסדנאות הן תוצר של ניסיון רב שנים בעריכה אקדמית וזיקוק של התובנות שאני עצמי משתמשת בהן כשאני עושה סדר בטקסטים שלי ושל אחרים. הן אינן הוקוס פוקוס – כתיבה היא תהליך עמלני וממושך –  וגם הלמידה אינה מתרחשת בבת אחת. עם זה אסימון שנופל יכול לחסוך שעות רבות של הליכה במעגלים ותסכול רב ומיותר.

למי הסדנאות מתאימות?

הסדנאות מתאימות לחוקרות וחוקרים במדעי החברה והרוח במובנם הרחב ביותר, כולל משפטים והתחומים המשלבים גם תחומי דעת אחרים (למשל לימודי סביבה);  במילים אחרות  – כל התחומים שבהם מקובל המבנה של מבוא (כולל סקירת ספרות והתייחסות לשיטת המחקר או לקורפוס); גוף הניתוח או ממצאים; דיון וסיכום. 

  • תלמידות ותלמידי מחקר (תואר שני ושלישי) בשלב ההצעה והכתיבה – בייחוד מי ששואף להמשיך במחקר 
  • בוגרות ובוגרי תואר שני ושלישי שרוצים לעבד את המחקר למאמר אקדמי
  • חברות וחברי סגל אקדמי ששוקדים על מאמרים לפרסום, בעברית או באנגלית
  • חוקרות וחוקרים במכוני מחקר
  • כותבות וכותבים של מסמכי מדיניות
  • מרצות ומרצים שמנחים סטודנטים למחקר

הסדנאות לחוקרות וחוקרים מתקיימות כהשתלמות ארגונית או כהרצאות אורח